Modul LG1: Dannelse i den mangfoldige skole

KLM

 

Praktiske oplysninger
(s) = skannet tekst
Tekster til opgaver i "Livsidéer" ligger kun i iBogen.
Vejledning er endnu ikke skemalagt.

Plan - Irene

1. Introduktion til faget og studiet (uge 37)

Livsidéer

  • Introduktion til Almendannelse (KLM) (s.5-10)
  • I iBogen: Til lærere og studerende (inkl. alle underafsnit)
  • Tekst til opgave 3 (under introduktion) Grimmitt: Religionskundskab og menneskelig udvikling

Andre tekster

2. Kristendommens fortÆllinger og grundbegreber (uge 38)

Livsidéer

  • 2. Indledning
  • 2.1 Bibelen og dens livsforståelse

Læs i Bibelen (www.bibel.dk):

  • 1 Mos 1-4
  • Messiasforventninger: Es 53
  • Jesu virksomhed: Luk 5
  • Jesu forkyndelse om Gudsriget: Mark 7; Luk 10,25-37; Luk 15; Matt 22, 1-14.
  • Jesu forkyndelse om loven: Matt 5-7.
  • Om Jesu etik: Luk 8,19-21; 9,57-62; 11,27-28; 12,13-21; 14,25-35; Matt 19,16-26.
  • Jesu lidelse, død og genopstandelse: Luk 22-24

Tip: Oversigt over forkortelser ved henvisninger til de bibelske skrifter
Tip: Se Irenes papirer og oversigter vedr. kristendom

Andre tekster

  • Svend Lindhart og Bente Lund: Tolkning af udvalgte evangelietekster (s)
  • Allan Poulsen: Kristendommens hovedretninger, en oversigt (s)

Bilag

Selvstudium

  • Allan Poulsen: Kristendommen (s)
  • Mogens Müller: Om bjergprædikenen (en side) (s)
  • Johannes Nissen: Om opstandelsen (en side) (s)

3. Islam (uge 39)

Livsidéer

  • 3. Indledning
  • 3.1. Religion og livsanskuelser
  • 3.3. Islam og Vesten – islam som europæisk mindretalsreligion

Andre tekster

Bilag

  • Gruppearbejde om forskelle og ligheder mellem islam og kristendom

Selvstudium

  • Bjørg Bogisch: Det ulige magtforhold - majoritet og minoritet (KLM på tværs, kap. 5, afsnittet s.135-142)

4. Humanisme, ateisme, ritualer (uge 40)

Livsidéer

  • 3.1. Religion og livsanskuelser
  • 3.2. Jødedom
  • 3.4. Humanisme
  • 3.5. Ateisme
  • 3.6. Ritualer i skolen

Livsidéer: Tekster til flg. opgaver

  • 3.1.2. Den glemte dimension - Paul Tillich
  • 3.5.5. Fem religiøse ideer til de gudløse
  • 3.6.3. Traditionernes nødvendighed - Giddens

Andre tekster

  • Lars Sandbeck og Lars Christiansen: Religion er noget, man gør (s)

5. Kristendommens virkningshistorie (uge 45)

Livsidéer

  • 1.1. Skolens værdier historisk belyst
  • 2.3. Martin Luther og reformationen
  • 2.4. Den evangelisk-lutherske folkekirke
  • Tekst til flg. opgave: 2.3.4. Luthers teologi gennem salmer og katekismus

Andre tekster

  • Thomas Bredsdorff: Hvad er oplysningen? (s)
  • Bent Falk: Synd tappert (s) (NB. Læs denne grundigt.)
  • Giovanni Pico della Mirandola: Menneskets værdighed og skaberevne (s)
  • Viggo Ernst Thomsen: Pietisme er en oplevet kristendom (s)

Selvstudium

  • Livsidéer, afsnit 2.2. Middelalderen
  • Lindhardt, Jan: Mellem Djævel og Gud. Martin Luther. Gad 1991 eller senere. s.145-181

 

Plan - Lene

6. Mangfoldighed I skolen

Livsidéer

  • 9. Indledning
  • 9.3. Lighed

Andre tekster

  • Bjørg Bogisch Det ulige magtforhold - majoritet og minoritet ("KLM på tværs" kap.5)
  • Lars Olsen: Klasser i Danmark? (s)

7. Demokrati

Livsidéer

  • 7. Menneskerettigheder og demokrati

Livsidéer: Tekster til flg. opgaver

  • 7.1.2 Inklusion/eksklusion
  • 7.1.6 Fem idealer for et demokratisk samfund

Andre tekster

  • Eva Lindhardt: Demokrati og skolens demokratiske dannelse. ("KLM på tværs" kap.4)
  • Rune Lykkeberg: Demokrati og verden. (s)
  • Lis Togeby: Demokratiske udfordringer (s)

8. Frihed og Ansvar

Livsidéer

  • 5. Indledning
  • 5.1. At være eller eksistere
  • 5.3. Kierkegaard – livsmuligheder

Livsidéer: Tekster til flg. opgaver

  • 5.1.3. H. C. Andersen og Mattæusevangeliet
  • 5.1.4. Kierkegaards huslignelse
  • 5.1.5. Sartre: Gud er død – mennesket fordømt til frihed

Siger disse tekster noget om din opgave som lærer? Har teksterne relevans for folkeskolens formålsparagraf?

9. Livsoplysning og Civiliserende institutioner

Livsidéer

  • 5.4. Grundtvig – livsoplysning
  • 5.5. Nietzsche – livspotensering
  • 5.6. Løgstrup – livscentrering

Andre tekster

  • Civiliserende institutioner. Om idealer og distinktioner i opdragelse. Laura Gilliam og Eva Gulløv. Kap 7.

10. Menneskerettigheder

Læs

  • Eva Lindhardt Det almenmenneskelige og det kulturelt bestemte ("KLM på tværs", kap. 3)
  • Peter Beider: Børn har også ret – til at kende deres rettigheder Redbarnet.dk/Materialer
  • Menneskerettighedernes tidslinje
  • FN's verdenserklæring (1948)
  • FN's Konvention om Barnets Rettigheder (1989)

Vi arbejder med at skabe undervisningsmateriale, der gør børnekonventionen alment relevant.

11. NATIONEN, Medborgerskab, demos versus ethnos

Livsidéer

  • 8. Indledning
  • 8.1. Patriot og verdensborger - medborgerskab før og nu

Andre tekster

  • Eva Lindhardt: National identitet og kultursyn ("KLM på tværs", kap. 7)
  • Claus Haas: Medborgerskab som (ud)dannelsespolitik i det flerkulturelle Danmark

Vi arbejder med medborgerskab, identitet og inklusion/eksklusion

12. VÆRDIER I LÆRERGERNINGEN

Livsidéer

  • 1.2. Dannelse eller uddannelse
  • 9. Tolerance, Myndighed, Lighed, Frihed, Solidaritet

Livsidéer: Tekster til flg. opgaver

  • 9.1.5. Er der grænser for tolerance – Popper eller Koch?
  • 9.1.6. Tolerance eller respekt? Stjernfelt
  • 9.2.3. Del 3. Det pædagogiske paradoks

Andre tekster

  • Ane Kirstine Brandt KLM på tværs kapitel 11: Værdier på spil (i uddrag s. 272-276)

Vi arbejder med cases fra skolen, der sætter værdierne i spil.

13. Modulevaluering (uge 4)

 

pil Irene Larsen  pil KLM