Bibelsyn |
||||||||||||||
Bibelen kan - groft sagt - ses på to måder a) Fundamentalisme
b) Forskellige former for symbolsk-poetisk læsning
Hvad så med det historiske?Man kan sige, at Bibelen er en mentalitetshistorisk kilde, dvs. en kilde til tankegangen på den tid, de enkelte skrifter er skrevet i. Der kan godt være elementer af historiske fakta, men det kræver en nøje analyse at finde dem frem. Og de historiske fakta er fra forfatternes side ikke anbragt i bibelen for at oplyse om historien, men for at forkynde om Gud.
Arbejdet med Det Gamle Testamente (forkortes GT)Det gamle paradigme: Stor tillid til henvisninger til historiske begivenheder, der findes i GT. Man har taget alle historiske oplysninger i bibelen for gode varer. Det nye paradigme (københavnerskolen): Stor mistillid til historiske begivenheder, der findes i GT. Buchardt: "Den nye forskning anfægtede det plausible i at sammentænke den bibelske fortællings kronologi og området Palæstinas historie." (Religionsdidaktik 2006:234.) Man ser i langt højere grad GT som mentalitetshistorisk kilde, jf. ovenfor. GT er et religiøst (mytologisk, poetisk) skrift. Det er fortælling, ikke (historievidenskabelig) historie. Det er bekendelse og forkyndelse. Arbejdet med KoranenKoranen kan også ses på to måder Religionsundervisning i skolenVi arbejder ud fra den præmis af både Bibel, Koran og andre skrifter (som nogle kalder hellige) er skrevet af mennesker. Den enkelte elev kan - og skal have plads til - at have en anden holdning. Men eleverne skal kunne arbejde med teksterne ud fra den første præmis. Læs også Faghæfte 2019. Kristendomskundskab (pdf) side 54: "Den historisk-kritiske tilgang". Bibelsyn skematisk opstillet
Udarbejdet i 2019 |
||||||||||||||