Markus-evangeliet
Tid: 70 e.Kr.
Sted: Rom; forf. kender meget til romerske forhold.
Forfatter: Ukendt.
Traditionelt: Peters tolk, Markus (ApG 12,12.25; 1 Pet 5,13).
Modtagere: Hedningekristne; jødiske skikke og sædvaner forklares.
Karakteristika: Starter med Jesu voksenliv: dåb. Messiashemmelighed. Korsteolog.
Komposition med Peters bekendelse som omdrejningspunkt: Galilæa og omegn - bekendelse,
vejen - Jerusalem. Efterfølgelse. Nærforventning.
Kristus-figur: Jesus er Guds søn. Jesu død er en frelseshandling.
MattÆus-evangeliet
Tid: 85 e.Kr.
Sted: En by i Syrien, måske Antiokia eller Damaskus.
Forfatter: Rabbinsk skolet jødekristen.
Traditionelt: Apostelen og tolderen Mattæus (Matt 9,9; 10,3).
Modtagere: Jødekristne; forf. er optaget af Jesu stilling til Moseloven.
karakteristika: Koncentration om forkyndelse og lære. Betoning af den nye pagt.
Komponeret efter indhold: 5 ( 5 Mosebøger, 5 jødiske fester) store taler: kap.5-7,
kap.10, kap.13, kap.18 og kap.24-25. Kirken er det sande Israel.
Kristus-figur: Jesus er den forjættede Messias, Davids søn, Guds søn. Den opstandne er
verdenshersker. Jesu død er en kristologisk åbenbaring, en apokalyptisk begivenhed.
Lukas-evangeliet
Tid: 80 - 90 e.Kr.
Sted: Antiokia.
Forfatter: Hedningekristen; jødiske skikke forklares ikke.
Traditionelt: Paulus medarbejder. (Filem 24; Kol 4,14).Samme forfatter har skrevet
Apostlenes Gerninger.
Modtagere: Hedningekristne; bruger Septuaginta (græsk GT), ikke hebraisk grundtekst.
Adressat: Theofilus.
Karakteristika: Universalhistorisk perspektiv. Historieskrivning. Biografisk interesse:
fremhæver Jesu menneskelige træk, skikkelserne bliver til helte, martyrer. Svækket
eskatologisk forventning. Social interesse og omsorg for fattige og ulykkelige (og
kvinder); appel til fordeling af rigdomme og integration af udstødte. Den, der hyppigst
skriver: "din tro har frelst dig".
Kristus-figur: Jesus er den forjættede Messias og Herre. Jesu død er et martyrium.
Johannes-evangeliet
Tid: 90 - 100 e.Kr.
Sted: Efesos, Aleksandria, Antiokia.
Forfatter: Ukendt.
Traditionelt: Johannes, Zebedæussøn, en discipel.
Modtagere: Hellenistiske jødekristne (?)
Karakteristika: Gennemtænkning af jødedommen ud fra hellenistiske termer. Meditativt,
stillestående skrift. Statisk dualisme.
Centrum: kristologien, Sønnens forhold til Faderen, understregning af Jesu guddommelige
selvbevidsthed. Komponeret om 7 store tegn. Begivenhederne danner afsæt for taler, hvor
betydningen af det skete udlægges. (Præsentisk og futurisk eskatologi.)
Kristus-figur: Jesus er den præeksistente Menneskesøn, Ordet. Jesu død er
herliggørelse, ophøjelse. |