Kristologiens udvikling i kristendommens første århundreder |
||
Der er to faser: 1) 2. & 3. årh. med kulmination i den arianske strid og koncilet i 325 (Nikæa) (og evt. 381 (Konstinopel)) 2) 5. årh. med kulmination i 451 (Kalkedon) (to-naturlæren) (se tekst 43 hos Grane) Doketisme - Kristi menneskelighed afvises (2.årh)Af dokein (græsk verbum) - "ikke sådan som nogle vantro siger, at han led tilsyneladende" Ignatius, 2. årh. (Hägglund, s.6 og s.22). Arianisme - Kristi guddommelighed afvises (4.årh)Arius, 4. årh. Kristus tilhører skabelsen. Er et mellemvæsen mellem Gud og menneske. (Hägglund, s. 56) MonarkianismeReaktion mod apologeternes logoskristologi (Grane s. 79) a) adoptianisme / dynamisk monarkianisme - Kristi guddommelighed afvises (2. årh., sidste del) . En bestræbelse på at beskytte og opretholde Guds monarki. Kristus fik kraft fra Gud, blev adopteret. (Grane, s. 79-80) b) modalisme (en anden form for monarkianisme) (ca. 215) 325 - Koncilet i Nikæa - skulle løse den arianske strid Nestorianisme - Kristi guddommelighed nedtones (5.årh)Nestor, 5. årh. Antiokia. De to naturer holdes ude fra hinanden for ikke at forulempe den guddommelige side. Fare: personens enhed ophæves. Der er en kløft mellem menneskeligt og guddommeligt. Dvs. ikke en egentlig enhed. De anklagedes for at fornægte Kristi guddommelighed. (Hägglund, s. 75 og s. 77) Monofysitisme - Kristi menneskelighed nedtones (5. årh)Af græsk: "monos fysis". Alexandria. Lader Kristi guddommelighed dominere. Fare: menneskelighed, dvs. inkarnationen mister betydning. Kristus udgør efter inkarnationen en natur. (Hägglund, s. 79) OpsummeringKristus er mest et menneske: arianisme, adoptianisme, nestorianisme. Kristus er mest guddommelig: doketisme, monofysitisme, (og gnosticisme). LitteraturLeif Grane: Kirken i historien. De første otte århundreder. Gyldendal 1973. Bent Hägglund: Teologins historia. En dogmhistorisk översikt. LiberLäromedel Lund 1981. Martin Schwarz Lausten: Kirkehistorie. Grundtræk af Vestens kirkehistorie fra begyndelsen til nutiden. Anis 1997. (s. 65-68) Johannes Aagaard (red.): Håndbog i Verdens religioner. Politikens forlag 1982. |
||