Undervisningsforløb i buddhisme - instruktion
For alle emner gælder:
1. Formulér målet for forløbet
2. Find materiale, f.eks.
klassiske tekster, repræsentative tekster, andre tekster, internettekster,
billeder, film.
3. Udarbejd oplæg fra læreren (stikord)
4. Udarbejd arbejdsark til eleverne til individuelt arbejde eller
gruppearbejde (evt. efter inspiration fra Nina Tange: Baggrunde for
kvalitetskravet i folkeskolen. Religionslæreren 1, 1999.(s))
5. Undlad større, selvstændige gruppearbejder.
6. Materiale fra "skabet" skal være afleveret 26. september til IL.
7. Undervisningsskitsen skal være afleveret i QP fredag 28. september.
Undervisningsforløb - opgaver
1) Buddhas biografi & buddhismens begyndelse
Varighed: Et modul (to lektioner).
Klassetrin: 6. klasse.
Materiale: Buddha og buddhismen (Serie: store religiøse leder) (skab)
Nikolaj 2) Buddhismens (klassiske) lære i hovedpunkter
Varighed: Tre moduler (à to lektioner).
Klassetrin: 9. klasse.
Materiale: Sven Guttormsen: Buddhisme - tro og livsforståelse. Gyldendal
2004 (bibl)
Signe & Anna 3) Dagligliv og etik
Varighed: To moduler (à to lektioner).
Klassetrin: 7. klasse.
Brug evt. Politikens bog og religioner og religiøse bevægelser, afsnittet
om buddhisme.
Mie, Dennis og
Henrik 4) Kult og ritualer
Varighed: To moduler (à to lektioner).
Klassetrin: 3. klasse.
Materiale: Vi fejrer buddhistiske højtider (Forlaget Hjulet) (skab)
Camilla 5) Theravada-buddhisme i Asien og Danmark
Varighed: Tre moduler (à to lektioner).
Klassetrin: 9. klasse. 6) Mahayana-buddhisme i Asien og Danmark
Varighed: Tre moduler (à to lektioner).
Klassetrin: 9. klasse.
Materiale: Buddhisme (Serie: Religion og kultur) (skab)
Ane & Anne 7) Vajrayana-buddhisme i Asien og Danmark
Varighed: Tre moduler (à to lektioner).
Klassetrin: 9. klasse.
Bolette 8) Hellige steder og pilgrimsfærd
Varighed: Tre lektioner (enkeltstående).
Klassetrin: 5. klasse.
Materiale: Varanasi (Serie: Hellige byer) (skab) + internet
Tanya, Ulrik &
Mads 9) Klostervæsen og munkeliv
Varighed: 5 lektioner (enkeltstående)
Klassetrin: 7. klasse
Lav evt. sammenligning med andre religioners klostervæsen. f.eks.
kristendom og sufi-islam. 10) Meditation
Varighed: To moduler (à to lektioner).
Klassetrin: 8. klasse.
Materiale: Vejen til buddhistisk visdom (bibl)
Marie & Helene 11) Buddhismens (klassiske) lære i hovedpunkter
Varighed: Tre moduler (à to lektioner).
Klassetrin: 6. klasse.
Materiale: Under samme himmel 6/7. Lærervejledning + elevbog (skab)
Ida &
Lenemarie 12) Ikke-kristne religioner i indskolingen
Klassetrin: 1. klasse
Varighed: 4 lektioner
Materiale: Liv og religion 1. Lærervejledning, elevbog og arbejdshæfte
(skab)
Sofie
Undervisningsskitse på ca. 2 sider
Nogle har bedt om mere udførlig beskrivelse af, hvad en
undervisningsskitse skal indeholde. Det kommer her.
Indhold (omtrent)
1) Emne, tema eller område
2) Klassetrin
3) Varighed (fx 10 lektioner) & organisering (fx 5 moduler á 2 lektioner)
4) Mål
5) Arbejdsformer
6) Materialer, herunder bøger
Jeg har kaldt det en skitse, fordi jeg ikke regner med, at I har
omfattende didaktiske overvejelser og heller ikke en detaljeret
lektionsplan.
Jeg har angivet ca. to sider som omfang, for at I ikke opfatter det som en
stor og uoverkommelig opgave. Men det er ikke forbudt at lave mere end to
sider.
Alle de ovenfor anførte punkter kan naturligvis begrundes, og det bør I da
gøre, hvad enten det bliver kort eller langt. Men læs lige trinmålene i
faghæftet.
Hvis man gerne vil de et eksempel på, hvordan det kan gøres en del mere
omfattende, kan I se den
opgaveformulering, jeg udarbejdede sidste år til linjehold 25 B. |