Grundbog
Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam. Systime 2010.
1) Islam - introduktion (2/9)
LÆs
1) Kureishi, Hanif: Min søn fanatikeren (s)
- Hvilke problemer og konflikter peges der på; kan de
genfindes i Danmark?
2) Jerichow, Anders: Indledning fra "Islam i bevægelse" (s)
3) Jensen, Tim: Mange muslimer, mange islamer (s)
- Hvordan kan/skal man studere islam?
- Hvilket syn på islam har
skolelæreren?
- Hvad er det, de to forfattere udpeger som vi skal være
opmærksomme på, når vi skal lære hvad islam er?)
4) Læs om Ramadanen:
10 vigtigste ting at vide om Ramadanen
Bilag
2) Klassisk islam (9/9)
LÆS
- Kitir, s. 9-86
- Korantekster (Wulff - Koranen. Sura 1, 24, 92 og 93.) (s)
3) Moderne islam (16/9)
LÆS
4) Islam og muslimer i Danmark (23/9)
LÆS
- Kitir, del 3, s. 165-209
- Kitir, tekst 35-39 fra del 2.
- Ali, Ayaan Hirsi: Submission (s)
5) Islam i undervisningen (30/9)
LÆS
- Fælles Mål: Hvad er Islams placering i faget
kristendomskundskab?
- Uofficielle trinmål for ikke-kristne religioner, 3. og
6. klasse (Fronter)
- Keld Skovmand: Ikke-kristne religioner og andre
livsanskuelser i kristendomskundskab. i:
Religionsdidaktik.
- Kjær, Birgitte: Kristendomsundervisning og
undervisning om andre religioner (s)
- Grimmitt, Michael: Om at "lære om" og "lære af"
(Fronter)
- Rydahl, John og Troelsen, Børge: Det
historisk-kritiske (s)
- Mette Buchardt: Når "religion" bliver til
"kulturerfaring" i klasserummet (s)
- Poulsen, Allan: Blasfemi i undervisningen (s)
Arrangementer
- Deltagelse i fredagsbøn: 16. sept. 2011, kl.
13.15-16.
|