ISLAM

efterår 2011

 
Grundbog

Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam. Systime 2010.

1) Islam - introduktion (2/9)

LÆs

1) Kureishi, Hanif: Min søn fanatikeren (s)

  • Hvilke problemer og konflikter peges der på; kan de genfindes i Danmark?

2) Jerichow, Anders: Indledning fra "Islam i bevægelse" (s)

3) Jensen, Tim: Mange muslimer, mange islamer (s)

  • Hvordan kan/skal man studere islam?
  • Hvilket syn på islam har skolelæreren?
  • Hvad er det, de to forfattere udpeger som vi skal være opmærksomme på, når vi skal lære hvad islam er?)

4) Læs om Ramadanen: 10 vigtigste ting at vide om Ramadanen

Bilag

2) Klassisk islam (9/9)

LÆS

  • Kitir, s. 9-86
  • Korantekster (Wulff - Koranen. Sura 1, 24, 92 og 93.) (s)

3) Moderne islam (16/9)

LÆS

  • Kitir, del 2, s. 87-163

4) Islam og muslimer i Danmark (23/9)

LÆS

  • Kitir, del 3, s. 165-209
  • Kitir, tekst 35-39 fra del 2.
  • Ali, Ayaan Hirsi: Submission (s)

5) Islam i undervisningen (30/9)

LÆS

  • Fælles Mål: Hvad er Islams placering i faget kristendomskundskab?
  • Uofficielle trinmål for ikke-kristne religioner, 3. og 6. klasse (Fronter)
  • Keld Skovmand: Ikke-kristne religioner og andre livsanskuelser i kristendomskundskab. i: Religionsdidaktik.
  • Kjær, Birgitte: Kristendomsundervisning og undervisning om andre religioner (s)
  • Grimmitt, Michael: Om at "lære om" og "lære af" (Fronter)
  • Rydahl, John og Troelsen, Børge: Det historisk-kritiske (s)
  • Mette Buchardt: Når "religion" bliver til "kulturerfaring" i klasserummet (s)
  • Poulsen, Allan: Blasfemi i undervisningen (s)

Arrangementer

  • Deltagelse i fredagsbøn: 16. sept. 2011, kl. 13.15-16.

 

 

Irene Larsen  KR 28.2