Øvelse 1
Formuler tre krav til en lærebogsforfatter der skal skrive en bog om
buddhisme til brug i folkeskolen:
- din kommende lærebog skal lægge op til, at eleverne
lærer om lærebogs-, formel-, lokal-, lænestols-,
Østerbro-, protestantisk-, høj/lav-,
ren/kulturelbuddhisme, m.v.
- din kommende lærebog skal lægge op til at eleverne
lærer om buddhisme, lærer af buddhisme om sig selv og
menneskelivet som sådan, undervises i buddhisme.
- du må gerne/må ikke selv være buddhist.
Inddrag Borups artikel, faghæftet, teksterne i Buchardts bog samt
Birgitte Kjær og Carl Hansens artikel.
Øvelse 2
Hvilke livsfilosofiske spørgsmål kunne I tænke jer at tage fat i i
forbindelse med undervisning i buddhisme? (Se f.eks. faghæftet, s.23
Lav en kobling til indhold fra buddhismen for hvert spørgsmål.
Hvad mener I, eleverne kan få ud af en samtale eller tekst, der laver en
sådan kobling? Hvilket udbytte får de?
Forsøg på den baggrund at formulere, hvad målet er for en sådan
undervisning.
Øvelse 3
Gennemgå idéer til forløb om buddhisme
Vurdér forløbene ud fra faghæftets trinmål.
Hvilken tilgang til faget er siderne udtryk for?
Øvelse 4
Gennemgå sider om buddhisme på
www.religionsfaget.dk
- Vurdér forløbene ud fra faghæftets trinmål.
- Hvilken tilgang til faget er siderne udtryk for?
Øvelse 5
Formulér et prøveoplæg om buddhisme.
Find tekster & billeder.
Litteratur:
Sørensen, Peter Green: Hvad var spørgsmålet? Kirken Underviser, juni
2009. (s)
Folkeskolens afsluttende prøver. Se Kvalitets- og tilsynsstyrelsen -
www.ktst.dk
Øvelse 6
Gennemgå sider om buddhisme i et undervisningsmateriale.
- Vurdér materialet ud fra faghæftets trinmål.
- Hvilken tilgang til faget er materialet udtryk for?
|