1. Løgstrup - Etik
- Giv - gerne med inddragelse af eksempler og citater
- en karakteristik af Løgstrups etik.
- Drøft hvilke udfordringer Løgstrups etik kan have i
dag.
- Perspektiver til kristendomskundskabsfaget.
2. Løgstrup - Udfordring til skolen
- Giv - gerne med inddragelse af citater - en
karakteristik af Løgstrups tænkning om skolens opgave.
- Drøft, hvordan elementer i Løgstrups tænkning kan
udfordre skolens opgave og undervisning.
- Perspektiver til kristendomskundskabsfaget.
3. Fagdidaktik - Tilgange
- Redegør for en eller to fagdidaktiske tilgange.
- Diskuter hvilken betydning de har for undervisning i
kristendomskundskab.
- Vurder svagheder og styrker i forhold til opfyldelse
af fagets mål.
4. Fagdidaktik - Kristendomskundskab
- Giv en karakteristik af faget i folkeskolen i dag ud
fra bestemmelserne.
- Drøft fagets aktuelle udfordringer.
- Hvilken betydning kan undervisningen
kristendomskundskab få i elevernes liv?
5. Forskellige former for kristendom
- Beskriv ud fra eget valg en kristen frikirke i
Danmark.
- Diskuter forholdet mellem folkekirke-kristendom og
kristne kirker uden for folkekirken i Danmark.
- Perspektiver til kristendomskundskabsfaget.
6. Bibelske fortællinger - Guds rige
- Gør rede for forestillingen om Guds rige ud fra
udvalgte eksempler i Matthæusevangeliet.
- Drøft hvilke udfordringer forestillingen om Guds
rige kan have i dag.
- Perspektiver til kristendomskundskabsfaget.
7. Bibelske fortællinger - Bjergprædikenen
- Gør rede for centrale problemstillinger i
Bjergprædikenen.
- Drøft hvilke udfordringer
Bjergprædikenen kan have i dag.
- Perspektiver til kristendomskundskabsfaget.
8. Moderne islam
- Redegør for forholdet mellem islam og modernitet ud
fra en eller to tekster fra Kitirs bog, del 2,
s.116-164.
- Diskutér forholdet mellem islam og modernitet.
- Perspektiver til kristendomskundskabsfaget.
9. Islam i Danmark
- Redegør for islam i Danmark ud fra en eller to
tekster fra Kitirs bog, del 3, s.192-209.
- Diskutér muslimers liv og religion i Danmark.
- Perspektiver til kristendomskundskabsfaget.
10. Buddhismen og etik
- Giv med inddragelse af eksempler og gerne citater en
karakteristik og drøftelse af nogle etiske spørgsmål i
lyset af buddhismen.
- Drøft hvilke udfordringer buddhismens opfattelse af
etiske spørgsmål kan have for nutidens menneske i
vesten.
- Perspektiver til kristendomskundskabsfaget.
11. Reinkarnationstanken
- Giv med inddragelse af eksempler og gerne citater en
karakteristik af den buddhistiske reinkarnationstanke.
- Drøft hvilke udfordringer disse forestillinger kan
have for nutidens menneske i vesten.
- Perspektiver til kristendomskundskabsfaget.
12. Kristne grundbegreber
- Forklar, gerne med eksempler og citater forståelsen
af et kristent grundbegreb og hvad der dermed siges om,
hvad kristendom er.
- Drøft hvilke udfordringer denne tænkning kan have
for nutidens mennesker.
- Perspektiver til kristendomskundskabsfaget.
Se også
Irene Larsen
Institut for Skole og Læring
Professionshøjskolen Metropol
4. maj 2012
|