|
Opdateret august 2010.
Helle Hinge og Henrik Juul
Brug filosofien. Ressourcebog
(lærervejledning)
Gyldendal 2005 - 94 sider, illustreret
Emne: Sokrates ; Platon ; Aristoteles ; Grækenland ; filosofi ; antikken ;
oldtiden ;
Velegnet til undervisning på folkeskolens ældste klassetrin og på VUC
Med litteraturhenvisninger og internetadresser
Brug filosofien (elevbog)
Gyldendal 2005. - 79 sider, illustreret i farver
Velegnet til undervisning på folkeskolens ældste klassetrin og på VUC. Fra
14 år.
Per Jespersen
Jespersen, Per: Virkelighed
Tegninger: Peter Bay Alexandersen. Åløkke 1990
Serie: Tankens verden
Materialer omkring begrebet virkelighed til brug for filosofiundervisning
i de første klasser
Jespersen, Per: Vilje
Tegninger: Peter Bay Alexandersen. Åløkke 1990
Serie: Tankens verden
Materialer omkring begrebet vilje til brug for filosofiundervisning i de
første klasser
Filosofiske tekster til dansk & klassens time for 6.-8. klasse
Red.: Per Jespersen, tekster af: Linda Clay, Peter Valery, Per Jespersen
SK-Forlag 1989
Indhold: Linda Clay: Et stjerneskud ; Benjamin ; En underlig oplevelse ;
En hyggelig aften. Per Jespersen: Håbet ; Spejlet ; Sandsynlighed og
sikkerhed ; Det er mærkeligt. Peter Valery: Angsten
Jespersen, Per: Samtaletekster til klassens time for 4.-6. klasse
SK-Forlag 1989
Otte arbejdstekster som via indholdet lægger op til elev/klassedrøftelser
omkring filosofiske emner bl.a. æstetik, fantasi, virkelighed, frihed, det
gode og det onde samt religion.
Karsten Georg Hansen
Hansen, Karsten Georg: Menneskebilleder. (1996)
Hansen, Karsten Georg: Verdensopfattelser. (1995)
Hansen, Karsten Georg: Lærervejledning til Verdensopfattelser og
Menneskebilleder.
OP-forlag (Serie: Tro og etik)
Hansen, Karsten Georg: Menneskets natur.
Aschehoug cop. 1989. (Serie: Tænk om)
Hansen, Karsten Georg: At leve som menneske. Temahæfte .
Hansen, Karsten Georg: At leve som menneske. Lærervejledning .
Aschehoug 1987. (Serie: Kristendomskundskab for folkeskolen : Mellemtrin)
Hansen, Karsten Georg: Filosofi i folkeskolen - hvorfor det og hvordan?
Pjeceforlaget 1987
Hansen, Karsten Georg: At leve i verden. Lærervejledning
Hansen, Karsten Georg: At leve i verden. Elevbog
Noter: I tekst, tegninger og fotos fortælles om, hvordan menneskenes liv
er knyttet til den verden, vi lever i. Aschehoug 1987 (Serie:
Kristendomskundskab for folkeskolen. Mellemtrin)
Hansen, Karsten Georg: At leve livet .Lærervejledning .
Hansen, Karsten Georg: At leve livet. Elevbog.
Noter: Menneskets forskellige livsstadier sættes i relation til
beretninger fra Det Ny Testamente.
Bl.a. omtales forhold som: fødsel, dåb, barnet, den voksne, kærlighed,
barmhjertighed og alderdom
Aschehoug 1985. (Serie: Kristendomskundskab for folkeskolen. Mellemtrin)
Karsten Georg Hansen (udg.): Dejlig er jorden.
Aschehoug 1984. (Serie: Kristendomskundskab for folkeskolen. Ældste trin)
Studiehæfte: En række differentierede opgaver og spørgsmål, ledsaget af
supplerende billedmateriale, tekster, citater m. v.
Temahæfte: Med udgangspunkt i titlen omtales i billed og tekst bl. a.
emner som: materielle goder, samfundsmæssige goder, fællesskab, kærlighed
og meningen med livet
Hansen, Karsten Georg: Fri os fra det onde. Lærervejledning
Hansen, Karsten Georg: Fri os fra det onde. Temahæfte
Noter: Tekst og billeder om det onde som en uadskillelig del af vor
tilværelse
Hansen, Karsten Georg: Fri os fra det onde. Studiehæfte
Noter: Arbejdsopgaver samt supplerende tekster og billedmateriale
Aschehoug 1982.
Serie: (Kristendomskundskab for folkeskolen. Ældste trin)
Knud Munksgaard
Knud Munksgaard: Kald det glæde. Om livsmod.
Lærervejledning & Elevbog. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 1995.
Målgruppe: Ældste klassetrin.
Knud Munksgaard: Liv - om det at leve
Lærervejledning & Elevbog. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 1996.
Målgruppe: 3.-6. klassetrin.
Samtaler om livets grundvilkår. Bogen "Ronja Røverdatter" læses parallelt
med andre skønlitterære tekster samt tekster fra Det Nye Testamente.
Eiler Jensen
Jensen, Eiler: Lad os tale om det. Samtaleoplæg til en smule
filosoferen for elever på mellemtrinnet.
Resen 2005
Noter: Indhold: To klovneansigter ; Linedanseren ; To ansigter ; Kender du
dig selv? ; Samtale ; Hvad vi spiser ; Verden omkring os ; Verden inden i
os ; Hukommelse ; Når vi driller hinanden ; Venskab ; At slå ihjel ; At
være fej og modig ; Det bedste og det værste ; Tro og viden ; Tekster til
højtlæsning ; Til læreren ; Overvejelser i forbindelse med den filosofiske
samtale
Målgruppe: 3. - 5. klasse
Jensen, Eiler: Lad os tænke over det. Filosofiske samtaleøvelser til
folkeskolens ældste elever.
Resen 2005
Noter: Indhold: At argumentere ; Baby Jane Doe ; Egoisme og samarbejde
(Hvad er etisk egoisme ; Spilteori 1 : Hjortejagten ; Spilteori 2 :
Fangens dilemma) ; Bedste Venner - et dilemmaspil ; Menneskelig værdighed
; Den frie vilje ; Til læreren ; Overvejelser i forbindelse med den
filosofiske samtale
Målgruppe: 7. - 10. klasse
Kirsten Andersen - Serie: Tro og etik
Andersen, Kirsten: Livsfilosofi og etik. Bind 1: Hvad er meningen med
det hele?
OP, 1996.
Meningen med tilværelsen via religion, videnskab eller? Hvad er et godt
liv? Frihed, lighed, broderskab, hverdagens helvede og angst. Opgaver og
spørgsmål til alle kapitler.
Alder: Fra 14 år.
Andersen, Kirsten: Livsfilosofi og etik. Bind 2: Hvad er lykke? Hvorfor er
der så megen krig og lidelse i verden?
OP, 1996.
Lykke - min og/eller de andres? Krig og lidelse i verden - hvad gør vi?
Livskvalitet - de sociale levevilkår, sygdom og sundhed, meningen med
livet. Opgaver og spørgsmål til alle kapitler.
Alder: Fra 14 år.
Andersen, Kirsten: Livsfilosofi og etik. Bind 3: Det personlige ansvar.
Forlag: Dafolo/OP 1997.
Det personlige ansvar. Vi kan ikke undvære kærligheden. Sex er ikke til at
komme udenom. Abort. Dødshjælp. Tolerance og menneskerettigheder.
Andre titler
Rydahl, John : Terningerne er kastet! Det er dit liv!
Alinea, 2005.
Indhold: Den livsild som forbrænder ; Mig! Mig! Jeg? ; Fod på livet? ;
Følg mig! - Fang mig! - Tag mig! ; Ondt i livet? ; På kant med livet! Er
livet en sejlads? ; Godt og ondt! ; Den bedste af alle verdener! ; At ofre
eller ofre sig for andre.
Alder: Fra 13 år. (Religionstemaer)
Dræby, Birthe: Kys livet -!.
Elevens tekst- og tænkebog. Filosofi og livsforståelse . 1997 / 2004
Lærerens guide- og idébog. 1998.
Nyt Nordisk Forlag.
Indhold: At være og at leve : om eksistens ; Hvem er du? : om identitet ;
Er du et godt menneske? : om det gode og det onde ; Kommer det mig ved? :
om ansvar og skyld ; Livet er herligt - eller er det? : om livsværdier,
livsindstillinger, livskunst og livsfærdigheder ; Står du på egne ben - og
tør du flyve? : om livsduelighed og om at finde vej ; Hvad vælger du? : om
frihed, valg og angst ; Har du tid et øjeblik? : om tiden og måden at
bruge den på ; Hvad siger de kloge? : om eksistensteorier.
Alder: Fra 13 år.
Madsen Poulsen, Flemming : Dit valg
(At være menneske)
Munksgaard, 1995.
Med elevernes egen livssituation som udgangspunkt belyses emnerne: Fri
vilje, eget ansvar, samvittighed og skæbnetro, retfærdighed og
tilfældighed samt tjek på fremtiden. Aktuelle afsnit med uddrag fra
prosa-, poesi-, drama- og sagprosatekster. Opgaver.
Alder: Fra 14 år.
Schwartz, Bente : Livskundskab.
Kroghs Forlag, 1995.
Gennem 28 emner/temaer arbejdes med begrebet livskundskab. bl.a. om
familielivet, danskernes livskvalitet, rettigheder, frihed, moral og etik,
normer samt ansvar og retfærdighed. Afsluttes med en lærervejledning og
tilhørende elevopgaver og aktivitetsforslag.
Alder: Fra 14 år.
ETIK
Jette Buchanan: Rødt kort til mobning i fire fag på tværs.
Folkeskolens musiklærerforening 2005.
Inkluderer cd med sange til alle temaer.
Knud Erik Andersen og Søren Hahn: Det er smadder uretfærdigt!
Dafolo 1998. (Serie: Livsfilosofi og etik ; 1) (Men der er vist ikke flere
bøger i serien. IL)
Ondt og godt, sandt og falsk, ansvar og skyld, pligt samt rig og fattig.
Tekster hentet fra litteraturen, religionerne, filosofien og dagligdagen
Fra 12 år
Munksgaard, Knud: Hvad kommer det mig ved? Om dig og mig / etik og moral
redaktion: Tine Weppler
Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck 1993
Ud fra en række hverdagssituationer lægges der op til en debat om
principielle etiske og moralske spørgsmål.
Buus-Hansen, Palle: Ud af livet. Når nogen dør .
LM, 1994.
Med faktaafsnit og litterære tekster fortælles bl.a. om liv og død,
sorgen, begravelsen, dødsangst, livets afslutning, aktiv dødshjælp og
dødstidspunktet.
Alder: Fra 12 år.
Jagd, Christina B. Når fordomme bliver til racediskrimination
Kbh. : Dokumentations- og rådgivningscenteret om racediskrimination, 1997.
Sander, Karen: Om de syv dødssynder. Et materiale til dansk og
kristendomskundskab .
Borgen, 2004.
Indhold: Dødssynderne og middelalderen (Syvtallet ; Dødssynderne ; Dantes
Guddommelige Komedie ; Chaucers Canterbury-fortællinger) ; Dødssynderne og
dig selv (Utugt, vellyst ; Frådseri ; Gerrighed ; Dovenskab, sløvhed ;
Vrede ; Misundelse ; Hovmod) ; Dødssynderne og H.C. Andersen (En
Historie).
Lise Andersen - Serie: Etik for børn
Lise Andersen: Lærervejledning til Etik for børn.
Kbh. : LM, 1993.
Andersen, Lise: At stjæle (Etik 1).
Kbh. : LM, 1995.
Moralske og etiske forhold vedrørende det at stjæle. Litterære tekster,
faglige tekster, digte, artikler, billeder mv.
Alder: Fra 10 år.
Andersen, Lise: At sladre (Etik 2).
Kbh. : LM, 1997.
Moralske og etiske forhold vedrørende det at sladre. Litterære tekster,
faglige tekster, digte, artikler, billeder mv.
Alder: Fra 10 år.
Andersen, Lise: At ødelægge (Etik 3).
Kbh. : LM, 1993.
Moralske og etiske forhold vedrørende det at ødelægge. Gennem litterære
tekster, faglige tekster, digte, artikler, billeder mv.
Alder: Fra 10 år.
Andersen, Lise: At lyve (Etik 4).
Kbh. : LM, 1994.
Gennem forskellige teksttyper belyses problemer omkring emnet at lyve. Af
tekstindholdet bl.a.: Historien om Pinocchio, Den største løgner, et
folkeeventyr, Ulven kommer, af Æsop og Den berømte Odysseus, af Villy
Sørensen.
Alder: Fra 11 år.
Andersen, Lise: At misunde (Etik 5).
Kbh. : LM, 1995.
Gennem forskellige teksttyper belyses problemer omkring emnet at misunde.
Af tekstindholdet bl.a.: Lille Claus og Store Claus, af H.C. Andersen,
Janteloven, Hvordan Balder døde, nordisk gudesagn, Kain og Abel og Den
fortabte søn.
Alder: Fra 11 år.
Andersen, Lise: At mobbe (Etik 6).
Kbh. : LM, 1994.
3. oplag, 1994.
Gennem forskellige teksttyper belyses problemer omkring emnet at mobbe. Af
tekstindholdet bl.a.: Den grimme Ælling, af H.C. Andersen, Du skal ikke
tro, du er noget, af Leif Esper Andersen og Josef og hans brødre, efter 1.
Mosebog.
Alder: Fra 11 år.
BOGSYSTEMER
Religioner i verden. Af Lars Steen Larsen. Frydenlund 2002-2004.
Lærerens bog: Introduktion til Religioner i verden (2004)
Elevernes arbejdsbog: Religioner i verden (2004)
Elevernes bøger:
- Hvad er religion? (2002)
- Livsfilosofi og etik (2004)
Liv og religion (Gyldendal fra 2000 og frem.)
af Carsten Bo Mortensen, John Rydahl, Mette Tunebjerg
Systemet består af: grundbog, arbejdsbog, lærerens bog samt en hjemmeside.
TIL LÆREREN
Jespersen, Per: Filosofi med børn : en udfordring.
Kroghs forlag 1988 og 1992.
Om børns verden og baggrund, nye perspektiver i skolen, anvendelse af
filosofi med børn i danskundervisningen, indblik i metoder og pædagogiske
overvejelser samt teksteksempler anvendt fra 2. kl. til brug i
filosofiundervisningen.
Jespersen, Per: Børn og filosofi : en let indføring.
Red.: Joan W. Poulsen
Op-forlaget 1993
K.E. Løgstrup: Skolens formål.
i: Solidaritet og kærlighed. Essays. Gyldendal 1987.
Bo Rasmussen og Børge Troelsen: Undren og eftertanke. Filosofi i skolen.
KvaN 1993.
Knud Moos og Bo Rasmussen: Når du filosoferer i læreruddannelsen.
Forlag: Århus Dag- og Aftenseminarium 1997
Etik og dannelse i skolen.
Red.: John Rydahl.
Gyldendal, 2006.
Indføring i etikken og dens historie med præsentation af etikken som det
vigtige dannelseselement, den er. Endvidere om hvordan etikken slår
igennem i skoleloven og i de enkelte fag og med præsentation af metode til
brug ved filosofiske, etiske samtaler med børn.
Printvenlig
version (pdf)
|
|