Synet på homoseksualitet i religionerne
De tre Abrahamsreligioner (jødedom,
kristendom og islam) er blevet til i
Mellemøsten i en patriarkalsk, slægtsbaseret
kultur. Patriarkalsk betyder, at det er
familiefaren, der også er overhoved for
husstanden. Når der er fokus på slægten, er
det ikke underligt, at homoseksualitet er
forbudt.
I Det Gamle Testamente står i
skabelsesberetningen om ægteskabet: "Derfor
forlader en mand sin far og mor og binder
sig til sin hustru, og de bliver ét kød." (1
Mos 2,24) og om seksuel omgang mellem to
mænd: "Du må ikke have samleje med en mand,
som man har samleje med en kvinde. Det er en
vederstyggelighed." (3 Mos 18,22). Onani er
i øvrigt også forbudt. (1 Mos 38,8-10)
Fælles for disse forbud er, at sæd skal
bruges til at fremme slægten, ikke til alt
muligt andet.
|
|
I Det Nye Testamente står: "Derfor prisgav Gud dem til vanærende
lidenskaber: Deres kvinder udskiftede den naturlige omgang med den
naturstridige, og ligeså opgav mændene den naturlige omgang med kvinden
og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med
mænd og pådrog sig derved den straf for deres vildfarelse, som de
fortjente." (Rom 1, 26-27) Lidt kringlet udtrykt her af Paulus, men
meningen er klar nok. Seksualitet mellem to af samme køn tolereres ikke.
I Koranen står: "Hvis nogle af jeres kvinder begår utugt, lad da fire
blandt jer vidne mod dem! Hvis de vil vidne, hold da kvinderne
indendørs, indtil døden kalder dem bort, eller Gud viser dem en udvej!
Hvis to mænd blandt jer begår det, så tugt dem! Hvis de da omvender sig
og forbedrer sig, skal I lade dem være. Gud er tilgivende og
barmhjertig." (Sura,4,15-16) og "Og Lot! Da han sagde til sit folk: "Vil
I bedrive skamløshed som intet menneske i verden før jer? I går til mænd
med jeres begær, i stedet for til kvinder. Nej, I er folk, der går for
vidt!" (Sura 7,80-81) (Wulffs oversættelse.) Seksualitet mellem to af
samme køn er altså forbudt. Men man straffes ikke, hvis man angrer.
Der findes meget litteratur, der fortolker disse og andre
skriftsteder om homoseksualitet. Men i sidste ende handler det om
skriftsyn. Der er ingen tvivl om, at seksualitet mellem mænd (kvinder
nævnes næsten ikke) fordømmes i Biblen og Koranen. Men betyder det så,
at nutidens jøder, kristne og muslimer skal læse det uhistorisk og
acceptere forbuddet; eller skal man sætte teksterne ind i en historisk
sammenhæng? Det er det, striden drejer sig om, i al korthed.
Vigtigt om denne side
Denne side rummer både links, hvor homoseksualitet fordømmes
og links
til personer og grupper, der er aktive homoseksuelle indenfor
jødedom,
kristendom eller islam.
|
Læs også ...
|
Generelt
Homoseksuelles vilkår i Danmark og i verden
Artikel på Religion.dk i anledning af World Outgames,
august 2009.
Homoseksualitet i 5 religioner
Artikel på Religion.dk, august 2008.
Seksualitet generelt
Sex og religion - tværreligiøst set.
Tema på Religion.dk.
Kan man være religiøs homo?
Tre personlige beretninger. Beretning fra hhv. en kristen, en muslim og
en jøde. Fra Politiken, maj 2010.
Kristendom
Kristendom
Homoseksualitet i kristendommen.
Artikel af Irene Larsen, 2010.
(Pdf-fil.)
(Opdateret version på vej.)
Homoseksualitet - Den Katolske Kirke
Bedømmelse af homoseksualitet fra Den
Katolske Kirke i Danmark, fra den
officielle hjemmeside.
Gunhild kom til rette med sin
seksualitet
Artikel fra Domino Online, et kristent
livsstilsmagasin. Magasinet står for en
konservativ form for kristendom. Læs
også om bogen "Mine homofile venner".
"Fælles for dem er, at de har valgt at
leve efter Bibelens "nej" til
homoseksuelt samliv."
Basis
"Foreningen Agapes arbejde blandt
mennesker med problemfyldt seksualitet."
På siden nævnes to slags problemer:
Homoseksualitet og sexafhængighed.
Homoseksualitet anskues altså som et
problem, ikke som en kilde til
livsglæde.
Skal homoseksuelle kunne vies i
folkekirken?
Tema om homoseksuelle vielser på
Kristeligt Dagblads hjemmeside. (I dag
er lovforslaget vedtaget.)
Homoseksuelle kan nu indgå partnerskab i
britiske kirker
Marts 2010: Overhuset har ophævet forbud
mod at bruge kirker og andre religiøse
bygninger til indgåelse af partnerskab
mellem to af samme køn.
Metropolitan Community Churches
En kristen kirke for bøsser og lesbiske.
Den blev stiftet i 1968 bl.a. af præsten
Troy Perry. I dag er der kirker og
menigheder over hele verden med
forbindelse til MCC. Omfattende site, se
f.eks. afsnittet "Homosexuality and
Bible."
Karen M. Larsen
Karen M. Larsen er lesbisk, kristen og
lektor i religion og historie. Desuden
er hun en ivrig debattør og kommentator.
Linket henviser til hendes blog. Hun er endvideere forfatter til bogen: "Enhver som elsker, kender Gud. Kristne homoseksuelle fortæller om dere liv og tro".
Ny bog i 2021: Vi er også kirken - Skitser til en regnbueteologi
Teksterne i denne antologi giver læseren et indtryk af, hvordan det kan se ud, når LGBT-personer selv skriver om forholdet mellem kirke og homoseksualitet/køn.
Islam
Homoseksualitet i islam
Tema af Aminah Tønnsen på Islamstudie.dk.
Homoseksualitet er en skadelig lyst
Artikel af Ahmed Akkari på Religion.dk, 2005.
Islam and Homosexuality
Artikel fra "Mission Islam", et site, der ser ud til at være ret
konservativt.
Islam og homoseksualitet kan forenes
Anmeldelse af engelsk noget om emnet. Anmeldelsen er skrevet af Karen M.
Larsen, marts 2011.
Resources for LGBTIQ Muslims & allies
En liste over onlineressourcer for muslimer, der er lesbiske, bøsser,
biseksuelle, transkønnede eller i tvivl om deres seksuelle orientering -
og deres partnere, familie og venner.
Imaan
Imaan er en gruppering, der støtter muslimske bøsser og lebiske. De står
for forskellige arrangementer i London.
På sitet ligger rigtig meget materiale under "Islam & Sexuality".
Irshad Manji
Irshad Manji er lesbisk og muslim, og hun insisterer på, at det godt kan
lade sig gøre. Hun har skrevet "Problemet med islam", der udkom i
Danmark i 2004.
Queer Jihad
Queer Jihad er et dansk site, der har taget navn efter den
engelsksprogede side
Queer Jihad.
Især på den engelske side findes materiale om homoseksualitet og islam.
Al Qaws
"alQaws for Sexual & Gender Diversity in Palestinian Society is a group
of gay, lesbian, bisexual, transgender, questioning and queer (LGBTQ)
Palestinian activists who work collaboratively to break down gendered
and hetero-normative barriers. alQaws seeks to create an open space for
all its members so that they may be engaged and energized in the
struggle for equality and inclusion." (Citat fra sitet, januar 2013.)
De blev præsenteret i
dagbladet Information d. 27. juli 2009: 'Smerten er ikke vores
brændstof'.
JØdedom
Beth Simchat Torah
En synagoge for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transkønnede. Altså en
"LBGT-synagoge." Grundlagt i 1973 af Jacob Gubbay, en jødisk, indisk
bøsse.
Citat fra sitet (januar 2013): "We are a powerful voice within Judaism
in the world-wide discourse on the nature of religious community and in
the movement to secure basic civil rights for gay, lesbian, bisexual,
and transgender people in the United States and throughout the world."
"Homoseksualitet er ikke en moralsk synd"
Debattør David Lexner skriver om jødiske synspunkter på homoseksualitet
- i en nutidig sammenhæng.
Gali - jødisk og lesbisk
En lille beretning om en ung jødisk kvindes liv som lesbisk.
Andre
Sabaah
Sabaah er en "forening for homoseksuelle, biseksuelle og transpersoner
med anden etnisk baggrund end dansk." (Citat fra sitet.)
Siden handler altså ikke primært om homoseksualitet og religion. Men der
kan være relaterede emner. Foreningen har også en særlig kvindegruppe.
|