Myte - religionsvidenskabeligt syn
MYTE: Urtidshistorie og nutidsbeskrivelse
-
en fortælling om, hvori noget har sin
grund
-
en fortælling om urtiden, men også et
tidløst verdensbillede
-
forbillede for nutiden
-
både en beskrivelse af menneskets
vilkår og en foreskrivelse af dets opgaver.
-
forbinder urtid med nutid og nutid med
urtid
(kontinuitet og diskontinuitet)
-
skildrer en proces,
der fører fra kaos til kosmos; denne proces er ofte fremstillet som en ordnings- og
differentieringsproces
(eller trial- &
error-proces) (f.eks. Noahs ark)
-
gennemspiller temaet
liv-død ved en række paralleller, således at der
-
finder en mediering
sted, f.eks. dialektik mellem orden og uorden
-
er konservative af
natur, samfundsbevarende, især de nedskrevne; myter kan ændre sig efter omstændighederne,
men med overordentlig stor træghed.
-
myte bliver i denne
forståelse til ideologi - neutralt forstået.
Myten bliver således brobygger mellem fortid, nutid og fremtid:
Den aktualiserer fortiden, bestemmer nutiden og besværger fremtiden.
(Gyldendals religionsleksikon, art. 'myte')
"Myter har altid fascineret mennesker. De har været set som
forklaringer af verden og hvordan den er indrettet. De er blevet
betragtet som en nøgle, der kunne åbne for skjult viden om naturens
hemmeligheder. Forskere har ment at finde et udtryk for noget grundlæggende
fællesmenneskeligt i myternes fortællinger. Myterne fortæller under
alle omstændigheder om forskellige kulturers verdensopfattelse, om
deres idealer, og hvad de mente var godt og ondt."
(Fra: Politikens bog om myter. Politiken 1996.)
Myte - eksistentielt
"De mytiske beretninger
vil fortælle noget om, hvordan vi nu i dag, som mennesker til enhver
tid, skal forstå tilværelsen, og hvad vi skal stille op med den."
(Ole Jensen. Citeret efter tekst 9 i Kristendom i nutid.
Gyldendal 2000.) Myten fælder en værdidom om tilværelsen; den er ikke
en empirisk konstatering.
F.eks. siges det i skabelsesmyten i Bibelen, at mennesket har værdi.
Dette er en normativ, ikke en empirisk bestemmelse. Erfaringen siger
nemlig, at ikke alle er lige værdifulde. Historisk set har individer
ikke været værdifulde, kun arten. Eller de har været af forskellig
værdi. At mennesket er værdifuldt er en ren mytisk bestemmelse. I vor
del af verden er alle enige om, at mennesket er ukrænkeligt, og at det
har en række rettigheder. Således ligger der en mytisk bestemmelse til
grund for vore menneskerettigheder. (Johannes Sløk: Den kristne
forkyndelse. Centrum 1983. s.89-94.) F.eks. er det if. bibelen et
afgørende træk ved mennesket er, at det har værdighed. Denne værdighed
beror ikke på bestemte egenskaber, en særlig fysisk udrustning eller
fremragende intellektuelle færdigheder. Værdighed er derimod noget, som
tilsiges
(jf. sl 8).
Konsekvens: Det er derfor ikke vores opgave at skelne mellem mere eller
mindre værdifuldt liv, f.eks. bliver det ikke længere muligt at opfatte
arbejdsløse, syge og andre som "invalide", dvs. uden gyldighed.
(Johannes Nissen: For menneskets skyld. Essays om evangelium og
menneskesyn. Unitas Forlag 1991. s.11) Man må fratage myten enhver
videnskabelig værdi. Man må forhindre, at myter gøres gældende, hvor de
ikke har noget at gøre. Myten har sin egen status. (Sløk, s.65) Myten
er altså ikke bare en underholdende fortælling (det er den også). Men
den har en betydning; den siger noget væsentlig om, hvordan verden og
mennesket skal forstås.
Denne måde at forstå myter på står i gæld til Bultmanns
afmytologiseringsprogram.
Denne teologiske retning hedder eksistensteologi. |