SymbolerEn række definitioner ud fra håndbøgerne |
||
Denne side er udarbejdet i relation til Tillichs symbolteori. Symbol Af gr. symbolon - vb. symballein: at sammenføje, passe sammen. (Dahlby, s.7), at kaste sammen (Gyl Rel Lex) Religiøst: det evige og det timelige føjes sammen. (Dahlby, s.7), dvs.
Symbol kan også stå for bekendelsesskrifter: f.eks. de oldkirkelige symboler. (Flere leksika) Symbolet tjener tre formål1) at udtrykke noget, som kun indviede forstår 2) at give udtryk for noget, der kun vanskeligt eller slet ikke kan udtrykkes med ord 3) symbolet indebærer langt mere end en definitorisk fremstilling; egner sig derfor godt til undervisning, gudstjeneste og andagtsliv. Symbolet er blevet kaldt "englenes sprog" eller "det stumme sprog", fordi det kan forstås af folk, der ikke kan læse. Måske er vi ikke længere så gode til at tolke symboler. "Vi ser tegningen, men ikke tegnene, og endnu mindre kan vi tolke dem." (Dahlby, s.7) SymbolerLitterært - et genkommende billedstrukturelt system Psykoanalytisk: Religiøst: Gads religionsleksikon anfører, at "i religionernes verden er næsten alting symbolsk: ritualer er symbolske handlinger, myter er symbolske fortællinger, ethvert religiøst billede og enhver religiøs tekst anvender symboler eller bliver selv symboler for den religiøse bruger. " Herefter følger Turners oversigt over symbolernes betydningslag Flere slags symbolerGrundsymboler - dannet ud fra grundlæggende menneskelige erfaringer. Tre slags Grunderfaringer er erfaring med liv og død. Symboler - en række bestemmelserà et sprogligt og visuelt billede af henvisende karakter. (Mogensen, s.8-9) Det udspringer af menneskers fælles virkelighedserfaring i videste forstand. Mogensen skelner ligesom Tillich mellem symbol og tegn.
Eksempel (s.10-14): Brødet som symbol. (Mogensen 1994, s.8-14) Litteratur
|
||